2017 Cellina runt Sverige mot solsidan. Hamburgsund-Landskrona

 
18/3 Västkusthelg med vårrust av Cellina samt besök i Pixbo och Sätila. MOT SOLSIDAN! Etapp 1. 7-9 April Fre.-sön Joakim o Jimmy till Hamburgsund betala varvsräkning för rengöring vatten tankar, ny olja, filter till olja o bränsle bytt, konservering, vaxa, fixa till rost på kölen, bottenmålning, nya anoder, ny genomföring vid kyl mm Lördag hela familjen Larsson kom, Nic samt oliver åkte med till Norra hamnen i Lysekil. Vi gick Sotenkanalen samt testa en smal kanal i Smögen. I svag sydlig vind soligt och kallt. I Lysekil dök Christina, Amanda samt Malin och hennes dotter (en tjej från Krokstrand upp, vi träffades på Åsa 50) middag i båten. Jag cykla 48 km på morgonen och hämta bilen i Hamburgsund. Hemåt vid 13tiden Etapp 2: Långfredag snöstorm i Örebro. Sommardäck. Hela familjen plus Tobbe till Lysekil. Grabbarna fick en väldigt fin slörsegling till Mollösund (Sussi och jag bila) Påskmiddag hemma hos Susanne. Påskafton: Städa båten och småpyssla. Soligt och fint. Middag hos Susanne. Kvällsbesök på värdshuset. Påskdagen. Grabbarna tog bilen till Örebro via Göteborg. Sussi har känning av bihålorna. Riktigt ruggigt väder med snö och svag motvind. Marstrand nästan helt folktomt..det mesta stängt. 20 grader nere i båten. God natt Annandagen. Promenad runt ön. Titta på den kända båten Rövarhamn som för några år sedan kom hem från en jordenruntsegling. I samband med att vi lämna flytbryggan i Marstrand passade jag på att fylla aktre vattentanken. Det vart starten på något riktigt trassligt och märkligt. Troligen hade slangen använts för att fylla eller tömma någon dieseltank. Direkt efter att jag fyllt tanken kände Sussi och jag stark diesellukt. Vi valde att switcha över till förtanken och skjuta problemet framför oss.Sussi hade fortsatt problem med bihålorna så jag körde båten söderut förbi Göteborg ner till en av syd vikarna på Onsala halvön innanför Nidigen. Svajade på en av SXK bojar. Tisdag: Bestämde oss för slutmål Varberg. Pga kyla och bihålor. Havet låg nästan helt still så jag slog på autopiloten och bestämde mig för att tömma aktertanken den med diesellukt. Tanken var helt full och jag ville inte använda båtens trycksystem för att tömma tanken pga risken att få lukt i någon slang eller pump. Så jag bestämde mig för att försöka pumpa ur tanken genom påfyllningshålet. Det var väldigt trögt och trassligt att få ner den styva slangen som jag kopplat till båtens länspump system. När jag väll fick ner slangen, (kom diesellukten igen utan att jag då förstod orsaken) gick det inte att få vattenpumpen att suga, jag antog att det berodde på att sughöjden blev för hög. Jag plockade då ur bb akterkoj och sög ur tanken via manluckan. När vi förtöjt i Varbergs gästhamn bestämde jag mig för att fylla på tanken via påfyllningshålet. Det var en rejäl slang med mycket högt tryck så jag förvånades över att tanken aldrig blev full. När jag lyfte på skivorna för att kolla varför tanken inte blev full såg jag hur vatten forsade under tanken, ner under motorn och vidare ner i kölsvinet. I samband med detta kom ett rejält rökmoln inne i båten från ett värmeutblåset i salongen. ….. Sussi tillflykt fick bli ett hotell i Varberg där hon satt sig och jobba. Vad var det nu som hänt? I samband med att jag försökte få ner slangen via påfyllningshålet hade påfyllnadsslangen släppt från förskruvningen i akterspegeln. Det medförde att den film med diesel som låg och flöt på högsta punkten hamnade i kölsvinet, det var förklaringen till varför lukten kom när jag pillrade ner slangen. När jag senare i gästhamnen började fylla vatten så spolade vattnet med full kraft över dieselvärmaren och dess anslutningar, isolering mm. Värmarna vart alltså dränkt med vatten. Det var förklaringen till rökmolnet. Flera hundra liter vatten hade dessutom hamnat i kölsvinet efter att först ha ”tvättat” båten under tankar motor mm. Detta medförde flera stora jobb dels att få ut ett par hundra liter smutsigt vatten från kölsvinet samt att få igång värmaren igen. Värmaren startade som tur var, men rök förskräckligt, det visade sig bero på att avgasrörets isolering var helt indränkt i vatten. Lösning fick bli att köra värmaren hela dagen med att alla fönster öppna, gradvis blev det bättre. Jag kopplade dessutom om tilluften till värmaren så att den nu tar luft direkt utifrån i stället för från utrymmet i aktern. Asiatisk lunch i sittbrunn, och god middag på Grappa efter lång varm dusch i båten. Onsdag: IS I HAMNEN OTROLIGT Rengöring av kölsvin, fantastiskt vacker promenad med lunch på Varbergs (kur) kusthotell. Pillra lite med värmaren, innan vi besökte det berömda Asianspa på Stadshotellet, helt fantastiskt ställe vi var där drygt tre timmar och det är absolut minimum. Jag somnade i en av vattensängarna och blev sista gästen, den dagen.. Skaldjur i båten innan vi somna. Torsdag. Tåget hem.. 23 April Tobbe och Simon blir två i sin första f-18 tävling (Vårrullen i Saltis.) 29 April-1 Maj Cajola Varberg till Landskrona med Jimmy , Simon & Annika. Annika, Simon och jag bila till Varberg. Cellina låg tryggt och bra där vi lämnat henne. Kallt, soligt och svag vind. 90 % motorgång till Halmstad (kl 20) där vi åt på Harrry. Söndag morgon tog jag tåget till Varberg. Tyvärr är Simon rätt krasslig (ont i halsen). Jag bila till Falkenberg och träffa och åt lunch med Goldkuhls på Göstas. På vägen ner till Landskrona stanna jag i Viken, stället som jag varit så nyfiken på. Jag hann också med en promenad i Landskrona innan en ny skurad Cellina dök upp. Joakim Hörstedt lånade villigt ut sin båtplats i Landskrona. (De har sålt sin Bavaria). Middag i hamnen på ett mysigt litet ställe. Måndag: Vi bytte impeller och blåste rent vatteninsuget innan vi lämnade båten och for till Örebro. 3 Maj Joakim provseglar J-80 i Gamla stans seglarklubb, och vann sin första seglartävling. 5-8 Maj Flytta in på Ruddammsvägen , Simon och Tobbe tränar i Saltis. 20-27Maj Simon och Tobbe tränar F-18 i Vasseliki. Grekland

Kommentera inlägget här :