2014 F18 med Peter,Lotta och Magnus i Grythem

2013 Höstseglingar: Hyndai, Hampetorp , Väderöarna, Grythem mm

V-32: Cellina ute. Trasselvecka, Bog propellern sluta fungera på Väderöarna. Storpropellern tappad på väg till Hunnebostrand. Kollision med motorbåt i samband med bogsering in i gästhamnen. Dykare monterade ny propeller och HamburgsundsTomas körde upp båten till Hamburgsund där båten lyftes och kontrollerades . Helgen 31/8 -1/9 seglade Simon och en tjej Cellina från Hamburgsund till Yatchklubben . Soligt och blåsigt dom övernattade i Grundsund. Samma helg seglade Sussi och jag en liten Hobiecat tävling i Hampetorp tillsammans med ett gäng Wetor. Riktigt , riktigt skoj och blåsigt. Hobieraid bara ordet, det är verkligen julafton för alla oss Hobieälskare . I år var Fredrik raidledare och baslägret Vindalsö. Samling på anrika Malmakvarn där många raider startat när Pia jobbade där. I år blev vi tyvärr bara tolv seglare , förra året tror jag vi var arton.. Efter att en truck tagit hand om bagaget seglade vi i strålande sol och svag vind ut till…… nära Hallskär. 3 av 12 lyckades åla igenom smal grotta. Läns till Sandhamn och öl på balkongen innan vi segla till Vindalsö där Bastu väntade. Lördagsutflykten gick till Alskär för kappsegling och solbad . Vinden ökade och em seglingen till Sandhamn och vidare till Vindalsö var toppbra. Lägerbål och grillning. Seglingen tillbaks bjöd på navigation och möjlighet att välja väg söder om Runmarö. Toppraid , inga vurpor… V-32: Cellina ute. Trasselvecka, Bog propellern sluta fungera på Väderöarna. Storpropellern tappad på väg till Hunnebostrand. Kollision med motorbåt i samband med bogsering in i gästhamnen. Dykare monterade ny propeller och HamburgsundsTomas körde upp båten till Hamburgsund där båten lyftes och kontrollerades . 14/8 Hyndai segling utanför Göteborg. Helgen 31/8 -1/9 seglade Simon och en tjej Cellina från Hamburgsund till Yatchklubben . Soligt och blåsigt dom övernattade i Grundsund. Samma helg seglade Sussi och jag en liten Hobiecat tävling i Hampetorp tillsammans med ett gäng Wetor. Riktigt , riktigt skoj och blåsigt. Hobieraid bara ordet, det är verkligen julafton för alla oss Hobieälskare . I år var Fredrik raidledare och baslägret Vindalsö. Samling på anrika Malmakvarn där många raider startat när Pia jobbade där. I år blev vi tyvärr bara tolv seglare , förra året tror jag vi var arton.. Efter att en truck tagit hand om bagaget seglade vi i strålande sol och svag vind ut till…… nära Hallskär. 3 av 12 lyckades åla igenom smal grotta. Läns till Sandhamn och öl på balkongen innan vi segla till Vindalsö där Bastu väntade. Lördagsutflykten gick till Alskär för kappsegling och solbad . Vinden ökade och em seglingen till Sandhamn och vidare till Vindalsö var toppbra. Lägerbål och grillning. Seglingen tillbaks bjöd på navigation och möjlighet att välja väg söder om Runmarö. Toppraid ,men inga vurpor… 20-22 Sept. Grabbsegling. Vilken sommar, vädret är fantastiskt . Joakim och jag hämtades upp av Simon på Uddevalla tågstation. Helt vindstilla och stjärnklart. Vi skiftade till ”nya” genuan innan vi somna i Hällevik. Hård vind när vi vaknade så vi fick riktig segling , Joakim styrde hela tiden och jag riktigt såg hur roligt han tyckte att det var. Vi rundade Mollön och busskörde lite utanför Tornevik (nya seglet verkar topp,topp) innan vi gick in till Mollösund. Hela familjen Larsson från Lysekil inkl syster Mia dök upp.( Otroligt att jag aldrig träffat Mia). Vi gav oss omedelbart ut igen, Jocke fortsatte att styra och vi öva gippar och slag i någon timme innan vi gick tillbaks till gästhamnen där Janne och Stina väntade med Havskräftor. Tidig avfärd till Yatchklubben , Silvern lämnade vi i Mollösund.
Detta får bli sista inlägget på Resedagboken , flyttar nu vår loggbok till cellina.blogg.se Allahelgonhelgen-13: Sussi, jag, Jocke & Elisabeth åkte ner till Göteborg ,bodde på Eggers , åt gott och besökte museum . Simon skjutsade Sussi och mig till Hällevik. På vägen plockade vi upp ett Fortress 23 ankare i Ellös (blocket fynd) . Vi var absolut sista båt i hamnen. Jag tror de sista båtarna lämnade hamnen innan stormen Simone (den gick in söder om oss) . Vi vakande till underbart seglarväder 1,5 knop medström, och svag medvind. Vi seglade inomskärs och gick Sotenkanalen. Få båtar men väldigt många sälhuvuden såg vi på vägen upp till Hamburgsund. Niklas Larsson med familj kom på middag. Cellina har fungerat alldeles utmärkt i år och det är inte mycket att pyssla med i vinter men jag skall installera surfpadda, montera ny bränslemätare, kolla över landströmsanslutningen, samt byta ut gasolslangar och köpa nya 75mm block till storskotet. Speglar och armaturer på toaletterna börjar se ganska risiga ut så ev byter jag ut dom. Två ”nya” gastar dök upp till 22-24 Novemberseglingen . Så det vart Stefan, Ulf P, Peter Öberg och jag. När vi kom ner till Hamburgsund stod termometern på -8 grader Varvsägaren Tomas möte upp på bryggan: ” MEN VAD I HELVETE, BADJÄVLAR MITT I VINTERN” Efter en god middag ombord och promenad så hade temperaturen ombord stigit till +11 grader..Seglingen ut till Väderöarna i ca 7 m/sek stundtals i strålande sol.. Vi passade på att segla ett varv kring Storön och genom rännan innan vi gick in i hamnbassängen. Oj vad skaldjursbojar det är överallt, det låg tom en inne i hamnbassängen som vi trasslade in rodret i. Vi var ända gästbåten. Promenad, bastu med havsbad innan vi gick på värdshuset. Där var det ganska mycket folk och riktigt god mat. Klarblå himmel och elva meter nord när vi vakna på söndags morgonen. , Denna ”vintersegling” bjöd på en torr båt knappt ingen kondens alls, konstigt. Roderlagret däremot gnäller betäckligt vid hård belastning så det blir perfekt att fixa det i vinter. Motorn har nu gått 220 timmar.

2013 Till Anholt med Cellina

ina

Cellina 15 juli.- 1/8-2013. Tis Lurre och Ullis hämta oss hos Åkesson. Vi åkte till Yachtklubben och hämtade upp Joakims kompis Johan vi sex motoriserade i rätt hård vind till Mollösund. Vi la oss vid Larssonsfisk pga att hamnen var full. Krogbesök tillsammans med Susanne. Ons: Goldquel mönstrade av ,och vi fick en helt fantastiskt fin segling till Markattan s om Marstrand. 18 grader i stället för 26 så doppen blir rätt korta. Tor Segla i hård medvind till Kullavik, Det är verkligen otroligt mycket mer komplicerat att segla i Sverige tricki navigation, hård vind, dåliga ankarbottnar, dålig sikt ”svåra” hamnar. Bosse och Lilian bjöd på middag. Fre. Rulla ut seglen kl. 10, dålig vind och stora vågor fram till lunchstoppet i vik innanför Malö. Lyssnade på sommar och badade. Vinden kom lagom till sommarprogrammets avslut så vi fick bra segling ner till Falkenberg 45-50 distans (rekord?) Lurre och Ullis möte upp. Helt underbar kväll. Lör.: Jag börja med att fixa kylskåpet som trasslat ett tag (koppla bort termostaten) Stranddag med Veta segling i underbart sommar väder, Simon och Tobbe kom med Saaben och 2 vindsurfbrädor. , em besökte vi Kalle och Susanne på egendomen. Alla vi åt sedan lax från laxomaten hemma hos Goldquel avslutade dagen med att gå ner till havet. Sön: Slappar dag: många spela golf, Susanne bjöd på pastalunch., kolla in nya sjön, strandliv, bunkring. Mån : mitt i natten dök Niklas Tildahl med flickvän upp, helt ljudlöst! Så nu är vi åtta ombord. 0600 la Sussi och jag loss. Nästan helt vindstilla. Klockan 11 gick vi in i Anholtshamn. Vi har hittat paradiset igen denna sommar. Men oj vad sand , det är fin ,fin sand precis överallt. Och på em. dök familjen Hörstedt upp med sin Bavaria. Det är Grekvarmt. . Både i vattenet och i luften. Så det går att simma långt.. Vi är nu 13 så vi har tillräckligt med folk för att spela beach vollyboll.. Och otroligt många båtar .. Vi ligger i tredje led. Tis 23/7? Lyxdag vi hyrde cyklar och upptäckte ön. Tokvarmt . Cykla till ”byn”och fika med Joakim och Annika . Kolla in strandlivet en bit från hamnen. Sussi och jag cykla sedan till ”flygplatsen” och vidare till ” öknen” Mycket speciellt att vara ensamma i en öken , vi vandrade omkring och fotade och vilade på en liten topp med utsikt över havet. Jag fick faktiskt en släng av solsting så det kändes verkligen som ett riktigt ökenäventyr. Ungdomarna ägnade sig åt vindsurfing och kite i svag vind. Mycket social grillning i anslutning till hamnen innan vi avrundade i Hörstedts sittbrunn. Onsdag: Bröllopsdag: Två utflykter för Sussi och mig till den avlägsna delen av stranden, bad och mys bland sanddynorna. Jag upplever värmen som tuffare än i Grekland. Ukke 30 som helt bygger på massor av vind har det tungt. Vi ser några få kitar så fort vinden ökar lite men inte alls som de hoppats. Cyklade och tittade på solnedgången tillsammans med Hörstedt. Tors: Simon och co la ut 0600! Helt vindstilla motorgång till Varberg. Simon o co lämnade oss , så nu är vi bara fyra. Varberg en riktig sommarstad, vi cykla till Appelviken och vandrade i staden , lyssnade på musik och bara njöt av sommaren. Fredag ; Morgonbad i havet är riktig lyx. Hyra cyklar likaså. Två guidade turer på fästningen på fm. Sussi fick bli drottning Blanka och jag hennes man när guiden skulle åskådliggöra hur alla barn och kungar hängde ihop. Alltid lika beklämande med fästningar , borjar, kyrkor och andra ”stora” byggnadsverk otroligt vilket lidande till ”ingen” nytta. Vid lunch tid ”drabbades” vi av två plötsliga avhopp inom två timmar. Johan tog tåget till Örebro och lite senare bestämde sig Joakim för att ta tåget till Simon. Så nu är vi bara två ombord. Vi la ut lagom när någon som heter Håkan någonting börja värma upp.. Helt vindstilla, svajankra innanför Malön . Magisk kväll med djurliv och vacker himmel. Lördag : vakna av vind och regn ,första regndroppen på hela semestern. leta på riktiga kläder. Regnet upphörde efter någon halvtimme och vinden avtog . Vi fick en skön läns med flera gippar till Styrsö. Blues musik i hela hamnen, vi hyrde cyklar och cykla runt ön och bada. Sussi gick på konsert i kyrkan och jag meka lite båt. (det är autopiloten som trasslar) . Söndag: Göteborg . Senast vi besökte Lilla bommen var 1991… 22 år sedan..(då med vår Örnkrysare på väg till Norge med Simon 1 år ombord) Gunnel kom med tåg och vi luncha i hamnen innan vi gick till stora hamnen på Öckerö . Det är en riktig hamn med fartyg och varv mm.Sussi och Gunnel cyklade till Hönö . Måndag: Till Marstrand i helt underbart sommarväder ljumma vindar och sol. Luncha och bada i en vik på n Rörö. Joakim möte upp i Marstrand lagom när vi la till. Promenad runt ön med bad, ukkele och rosevin Tis : Fästningen för Sussi och Gunnel , Joakim och jag sprang runt ön och hann även med lite shopping innan vi gick innervägen till Mollösund, lite mer ostadigt väder och en kuling på gång medförde att gästhamnen var full , tur att vi har Larssons. Vi tanka 100liter . 30 timmars motorgång denna semester. Svaga vindar. Motorn har nu gått 180 problemfria timmar.Vi köpte fisk av Janne och grillade i Susannes trädgård. Ons- Jag åkte buss till Göteborg (tillsammans med Paulina) och hämta min nya Nissan. Eftermiddagen gick åt till att plocka ur Cellina. Simon och Claes kom lagom till Pizzatime på puben.