2014-15 jul och nyårsresa till ön Sal på KapVerde,

KapVerde. Tre generations Kiteresa till KapVerde Jul och nyår 2014. 18/12Tidig avförd från Örebro (Simon & Gunnel kom direkt till Arlanda från Stockholm).Elisabeth var väldigt snurrig och var nog inte riktigt medveten om vart vi var på väg. På planet ville hon gå ut i det vackra vädret..Kap Verde välkomnade med sol, vind och värme. Buss till hotell Brava allinclusive. Vilt hav, stora vågor, stor matsal. Elisabet säger tokiga saker. Tre två bäddsrum, ok standard. Sussi o Gunnel bada i polen. 19/12. Sussi prova att apparatdyka i poolen. Taxi till Kitebeachen, Fantastiskt ställe. Joakim & Simon: ” bästa stället hittills”. Jag prova kiten på stranden. Maten på hotellet ok men inte mer. Jag hade befarat grisigt, men det är det inte. Avslutade dagen med cabaret. 20/12. Hel dagen på Kitestranden . Elisabeth och jag var med på fm. Hård vind och massor av kitare. Simon hittade en lite sköldpadda på vägen, och Joakim såg en i vattnet. Väldigt påkostad middag med massor av mat och tårtor.. Vi gillar Bravo även om det är väldigt röjigt kring poolen. ” Ny” Cabaret tyvärr samma som kvällen innan. 21/12 Till stranden där det är frånlands vind,. Räddare kostar 300kr. Efter lunch fick jag en 1,5 timmes promenad i stekande hätta helt i onödan pga missförstånd, 8m2 kiten kraschade och gick sönder när Sussi skulle prova på stranden. Verkar som Elisabeth trivs. 22/12 Avslagen stämning, svag vind, ingen kite. Storfot fixa den trasiga kiten. Jag har ont i vaden efter gårdagen vandring, fick riktigt dålig massage av en inföding. Riktigt varmt, Äter massor av melon och frukt. Allt kring poolen händer på Italienska. Och det är verkligen högt tempo. Sussi magsjuk. 23/12 Elisabet och jag gick till staden på förmiddagen, mycket försäljare. Svag vind molnigt. Vi gick tillbaks till staden på em tillsammans med Simon o Joakim. Vi träffa en urinnevånare Pete, han var verkligen tokrolig och skratta och fixa grejor hela tiden. Sussi i sängen hela dagen. Elisabet hade en riktigt rolig em, och fick en träsköldpadda i present av Pete. 24/12 Soligt, Sussi lite bättre. Vi fota och bada på stranden Joakim lite dålig i magen. Helt otroligt julbord aldrig sätt något liknade. Lekte julklappsleken. Go pro i ett av paketen. Julfirande i receptionen med klappar till alla barn, 25/12 Flyttade till Porto Antigo , direkt till kitestranden. Bra vind, filma med nya kameran. Oj vilket tryck på stan. Sussi väldigt svag och ynklig på kvällen. Tjejerna är otroligt uppklädda och alla är så glada och många give my five. Pete kom med en tavla till Elisabeth i födelsedagspresent. 26/1i 2 Kite stranden på fm, men vinden avtog. Sussi bättre. Riktigt god Indisk restaurang. Ingen saknar allinclusive. Spännande att gå i stan på kvällen. Det går bra med mammorna. Eget kök är lyx. No stress = Kap Verdes valspråk. 27/12 Vågsurfingutflykt, plattvatten men vi fick se en del av ön. Snorkelexpedition: leta efter Jesus. Efter många om och men och många simtag fann vi honom. Sussi bättre dag för dag. Fantastisk fisk middag på tvärgata, Jocke klippte sig. Kolla runt efter nyårsmiddag, Det ligger fem segelbåtar utanför stranden och rullar. Jag känner nollsug efter det. Alla gillar staden, inget att köpa förutom Afrikansk konst. 28/12 Stora vågor, Vi hyrde vågsurfbrädor. TOKSVÅRT. Taxi till lästranden. Tunnelvågor och 10m/sek frånlandsvind. Jag satte stop för äventyret. På vanliga kite stranden var förhållanden perfekta ca 150st kite i luften. Brytande vågor hela tiden. Proffset Dios showade Joakim och Simon kämpade i jättevågorna. Joakims bästa kitedag någonsin. Köttmiddag på lyxställe, sämsta middagen på resan. 29/12 Blåsdag. Simon kör nu i jättevågor utan bindning. Joakim krascha in i någons linor. Mito och Dios showar. Sköldpaddorna problem eller räddning? Alla känns friska! Grabbarna kita hela dan, Sussi och jag kolla in bostadskvarteren närmast hotellen, säkert, trevligt give my five.. Riktig bra fiskrestaurang utanför stan, Besöket på rastaklubben vart kortvarigt, inte Elisabeth och Gunnels ställe. 30/12 Busstur runt ön; Lejonklippa, Blue eye, Hägringen, Huvudstaden, Salta kratern, Liten ocharmig hamn med segelbåtar.Grabbarna: kite på em. Sussi, Elisabeth och jag lämnade fotbollsjulklapp till två grabbar, syrran fick docka. Fantastisk köttmiddag på Pastis. 31/12Slappa på fm, Visade Gunnel Jesus, Kite på em. Joakims bästa kitedag igen.. Sussi prova bodydragging, Fiskmiddag på bakgata gott. Traditionen att tigga/sjunga på nyårsafton ungefär som bus eller godis. Stort fyrverkeri 0000. Grabbarna låste sig ute, och kom hem vid 5 tiden, riktigt partynatt. 1/1 När Sussi och jag tog morgonsimmet (bra snorkling) vid 9 tiden pågick partyt för fullt med musik och dans… Buss 11.00 hemma mitt i natten. En riktig toppresa tycker Jimmy och alla andra med.

2014 Kite o vårseglingar. Väderöarna, Falkenberg, Vättern, Hjälmarnen mm

27/12 -13 Tomas från varvet ringde 0900 och berättade att en fender exploderat och någon form av skada uppstått på relingslist och skrov i samband med att Stormen Sven härjade med nordliga vindar på 37m/sek.. 3/1-14 I samband med Kalles nyårsfirande i Falkenberg och Åkessons Nyårsdagsparty (vi åkte bla en tur med ISA och gympade på hälsohuset) så passade jag på att åka upp och titta till Cellina… Stormen Sven hade härjat ordentligt i hamnen, den väldigt påkostade och fina Norska Bavaria 42:an Indigo hade tom fått ett hål i fribordet. Skadorna på Cellina inskränkte sig så vitt jag kunde se till en skadad relingslist. 14-16 Mars Båtmeckar helg. Jag fokuserade på elektroniken ombord, samt förberedde för hjärtstockslagerbyte senare i vår. Autopiloten samt lite gamla omoderna instrument så som kortvågsradio gammal logg mm plockade jag bort. Jag påbörjade även montering av modernare instrument. Bl.a. en ny autopilot Raymarine EV-200 som jag lyckades ropa in på en auktion. Jag sög ur botten på dieseltanken, dieseloljan såg väldigt klar och fin ut och inte minsta spår av vatten eller bakterier. Tomas på varvet kommer inom ett par tre veckor lyfta upp Cellina för lagerbyte, rep av relingslist, bottenmålning mm. 5 april kom jag igång med Hobiesegling i år, tillsammans med Lillen och Fredrik segla vi kryss läns utanför Grythem i svaga vindar. 11-13 April Västkusthelg med Simon. Vi båt meka lite, hissa upp genuan, fixa div el såsom att installera volt, och bränsle mätare dessutom börja Simon isolera motorrumet. Simon har börjat med kite och vi provade både Sandvik vid Lysekil och Getskär söder om Stenungssund. Ingen av ställena fungerade och efter mycket trassel i den hårda västvinden slutade det med en ordentlig crach och stukad vänster tumme. 1-3 Maj Västkustshelg; Titta till Cellina roderlagret var inte bytt.. Simon, Niklas, Erika och jag la ner två dagar i Mollösund på att försöka reparera Silverns 45hk Honda, ibland fungera den .. Men nu har vi gett upp. Vi hade väldigt skoj , speciellt kvällen på Magasinet och besöket i ett riktigt gammalt hus var minnesvärd. Niklas och Simon hitta ett bra kiteställe på Orust tyvärr cracha Simon igen , bägge knäna denna gång.. 4-Maj Mini raid till Katrinelund 5 båtar och sex seglare. Hit o dit slet sig två gånger och gav sig iväg..ena gången skenade hon rätt in i en brygga bara decimetrar från att torpedera en motorbåt ..Vädret var verkligen varierade med allt från sol och hagel och 0-12m/sek Hargebaden 17-18/5 Tyvärr lyckades inte Hamburgsunds motorcentrum få Cellina klar till denna helg så det fick bli lekstuga i Hargebaden istället . Helt otroligt varmt och skönt men tyvärr svaga vindar. 2st H-16 , Kite , kajaker , wakeboard och en drönnare gjorde helgen .. 24-25/5 Västkusthelg Nicko 50år.. Storfest i Lysekil. Det har verkligen gått troll i roderlagret inte heller till denna helg var lagret fixat, botten behandlingen hade också misslyckats, färgen på kölen hade krackelerat. Efter att jag diskuterat problemet med lagret med Tomas så ringde han in en mekaniker, denne man dök upp på söndagsmorgonen för att påbörja arbetet. När jag och Sussi kommer till Hamburgsund för att inspektera hur arbetet framstiger på söndag vid lunchtid, så finns det inte ett spår varken av mekanikern eller Tomas. Dock ligger det verktyg framme, jag tror först att dom är och fikar någonstans men de dyker inte upp så jag demonterar kvadrant , autopilot och låsningar själv.. När hela rodret är löst kan jag inte göra mer utan vi åker hem . På måndagen ringer Tomas och berättar att mekanikern ramlat ner från stegen i samband med att han skulle påbörja arbetet, så Tomas hade tillbringat söndagen på sjukhuset i Trollhättan… Kristihimmelsfärdshelgen 28-1/6 Åsa i Krokstrand 50 år fira med tredagarsfest. Ursprungsplanen var att vi skulle ligga med Cellina i Idefjorden någon km från Åsa och Mats. Men pga trassel med roderlagret reviderade vi planen och lät Cellina ligga i Hamburgsund medan vi firade Åsa. När vi kände oss nöjda med firandet knöt vi loss Cellina och åkte ut till Väderöarna för att fira att det var 25 år sedan som vi var där första gången tillsammans. Helt fantastiskt väder bara sol , svaga vindar och 18grader i havet. Vi åt gott och gjorde en riktigt lång vandring innan vi på Söndagen återvände till Hamburgsund. Pingst ; Simon, Tobbe , Niklas samt ytterligare några kompisar seglade på torsdagskvällen ner Cellina till Smögen undertiden som jag var på Erlandssons sommarfest. På fredagen fortsatte färden söderut med slutmål Marstrand . Tyvärr stack det upp en bit Bohusläns granit inte långt från Gullholmen . Där vart det stopp med besked . Besättningen fick lugna ner sig ett dygn I Ellös innan de gick till Vindön där Cellina lyftes och inspekterades. .. Motala :Kitekväll med Simon, Niklas, Joakim och Erika med Elisabeth och jag som public. Midsommar: Efter traditionellt Mollsundsfirande med fantastiska sillar, skaldjur och fisk på Larssonsfisk samt paddeltur startade projekt leta ideala kitestället.Vi började med Stenungsund, första stället för lite vind. På Getskär exploderade 12m2 men Jocke kom ändå igång med 8an. Sätila: Göran o Charina bjöd som vanligt på en underbar middag innan vi nästa dag for först till Apelviken (för lite vind) och sedan till Falkenberg där förhållandena äntligen var de rätta så Joakim kunde komma igång .(med bra hjälp och stöd av Harald och Carl) Jag fick en härlig Wetasegling med Lurre och Erik innan vi for hem.